Loading...

Daftar Tetamu Kehormat

Saturday, October 30, 2010

Ujian @ Exam???


Erm...ujian? mesti tertanya-tanya kan...mentang2 la la musim examination @ termination =P tapi aku bukan nak citer pasal periksa ka apa2 yang berkaitan...tapi mungkin ada juga la sikit kaitnya... check out!!

Dalam al-Quran, Allah ada sebut pelbagai ujian ke atas manusia @ kita la tu. antaranya sesuatu yang memikat hati dan nafsu..erm..yummy!! nikmat seperti pangkat, harta , badan yang sihat dan rupa paras yang menawan..Alhamdulillah!! ; atau kesusahan dan musibah seperti sakit, harta takde, mati dan seumpamanya..Nauzubillah!!!

Semua itu adalah ujian untuk tentukan kita ni beriman atau sebaliknya. Allah s.w.t sebagai Pencipta semua makhluk di dunia ni, Maha Mengetahui keadaan kita yang selalu lalai dan leka. Allah nak kita agar tak tertipu dan terpengaruh dengan nikmat dunia serta segala kesenangannya.

Sebab tu la, macam bese la...akan ada kita yang lulus ujian dan akan ada juga kita gagal ujian...

Firman Allah, Surah al-Anbiya' 21:35 yang bermaksud : "Tiap-tiap diri akan akan merasakan kematian. kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya) dan hanya kepada Kami kamu dikembalikan."


JENIS-JENIS UJIAN
secara umumnya, ada empat ujian yang Allah bagi kat kita :

1 Ujian Mentaati Perintah Allah
Solat, puasa, bayar zakat. wat haji, tutup aurat, kata baik dan lain2.

Setiap ibadah yang Allah perintah ada hikmah, manfaat dan kebaikan. akan tetapi hikmah tersebut tak banyak disebut sebagai ujian, bagi melihat ketaatan kita wat perintah-Nya. dengan ini, akan terbukti sapa yang benar2 ikut perintah Allah dan ajaran Rasulullah, dan sapa pula derhaka dan ingkar-Nya.


2 Ujian Menjauhi Larangan Allah
Minum arak, mencuri, mengumpat, bohong, dan seumpamanya.

Sebagaimana kita tahu ibadah yang merupakan perintah Allah, larangan-Nya juga ada hikmah, manfaat, dan kebaikan untuk kita. kita yang diberikan pilihan, namun sesuatu yang disenangi oleh nafsu akan menjadi piliha utama, betul tak? jadi, yang tinggal hanyalah iman di dalam jiwa yang membatasi kita daripada melepasi batas sempadan dan had yang ditentukan syariat. justeru, inilah ujian yang mesti dihadapi agar kita tidak bertunggangkan nafsu yang menipu.


3 Ujian Kebaikan (Nikmat)
Contohnya nikmat kekayaan, anak2, isteri, kesihatan dan pelbagai nikmat hidup.

Firman Allah s.w.t, Surah al-Taghabun 64:14 yang bermaksud : "Wahai orang yang beriman, sesungguhnya antara isteri-isterimu dan anak-anakmu ada yang menjadi musuh bagimu. maka berhati-hatilah kamu terhadap mereka dan jika kamu memaafkan dan tidak memarahi serta  mengampuni (mereka), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."


4 Ujian Keburukan (Musibah)
Misalnya miskin, sakit, kematian dan sebagainya.

Sebagaimana yang ditegaskan oleh Allah s.w.t menerusi firman-Nya, Surah al-Baqarah 2:155-157 yang bermaksud : Dan sesungguhnya Kami akan berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan bua-buahan. Dan berilah berita gembira kepada orang yang sabar, (iaitu) orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un. Mereka itulah golongan yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat daripada Tuhan mereka, dan mereka itulah orang yang mendapat petunjuk."



sumber : Solusi isu no.22, m/s 58-59



p.s : erm...agak2 la kan, berapa markah ujian kita di sisi Allah??

0 comments: