Loading...

Daftar Tetamu Kehormat

Sunday, October 31, 2010

Muzium Kesenian Islam...

Jeng..jeng kembara aku kali ni nak citer aku p Muzium Kesenian Islam, KL la... rombongan ini dianjur oleh budak2 kelas 6.01.....6.02, 6.03 dan 6.04 join je he3 ....lets da story begin k...

bermula nya pagi yg indah di bumi barakah ni...aku bangun macam bese la...bersihkan diri..siap2 kan apa yg patut he3... pastu aku dan geng2 kene p dataran perhimpunan dulu...sebab ada taklimat exam..mau tak mau memang kene p jg sebab depa amik kehadiran he3... cari penyakit la sapa yg tak p tau... apa2 pun pesan ayah aku, hidup jangan cari masalah!!! tapi slalunya masalah yg cari aku hu3 =(

pas amik kehadiran dan habis taklimat, aku tanya Abg ZaiDee, kul brapa nak bertolak ni? dia cakap kul 8.30 pagi. so, aku ada masa lagi nak lepak kat kafe...apa lagi ...makan laa.....ayahku pesan lagi, kalau nak p mna2, pastikan perut kene isi dulu...

he3 ni menu aku makan pagi ni...

Nasi goreng + Telur mata + Air suam = RM ???


aku makan dengan tahap kelajuan maksimum!!!!! jam dah 8.30 pagi..so, aku turun ke garaj bas.. ceh, ingatkan dah nak bertolak..rupa2 nya kul 9 plak...janji Melayu hu3 xpe lah..dah bese... tapi aku tak suka =(

ok...apa2 xtvt sebelum bermula, mesti ada taklimat kan? taklimat ringkas tapi simple ni disampaikan oleh otai program rombongan ni, Abg ZaiDee =P

Gaya sorang tokoh pemimpin akan datang? he3
hidup Abg ZaiDee!! Chaiyok!!!

erm..kami semua  bertolak dengan 1 bas panjang, 1 bas pendek, 1 van he3 ..perjalanan rasanya mengambil masa dalam 45 minit kot...bukan la jauh sangat pun KL ngan Bangi...kalau lambat sampai pun sebab jalan jem..tapi flow jalan ok ja...takde masalah..Alhamdulillah!!! akhirnya kami sampai juga...


amik pic sabaik je sampai he3

erm..ni pandangan dari pintu masuk... kira2 nya ni hall menyambut tetamu la..
ada sapa2 kenal orang2 dalam pic ni? =)

pas masuk je dalam muzium tu..kami diminta ke dewan..untuk diberi taklimat dan dibahagikan kumpulan kecil... kami semua kene wat 3 kumpulan kecil...sebab ada 3 guider muzium ni akan teman kami sepanjang kembara muzium ni...

masa ni tengah beri taklimat ringkas he3
yang mana satu pilihan ku??? =P

kat mana aku dok dalam pic ni? =)

okey...kami diberitahu kat muzium ni ada 13 galeri kot..sori..ingat2 lupa ni hee... jadi kalau ikut masa yang ada, memang tak sempat la nak tengok betul2... by da way...ini apa yang aku lihat dari lensa kamera aku...

ni galeri foto oleh Benoy K. Behl dan Abhinav Atris...
jurufoto khas National Geographic...




 KRONOLOGI DINASTI PEMERINTAHAN ISLAM

Kronologi Dinasti Islam Di India

Kronologi Kesultanan Dunia Melayu
 
Kronologi Dinasti-Dinasti Utama China

Kronologi Dinasti-Dinasti Islam


SENI BINA ISLAM


Peta Dunia Seni Bina Islam di Seluruh Negara

sejarah dunia palestin juga diterangkan kat muzium ni... ada satu sudut dinding yg crita secara ringkas...


PALESTIN : SEJARAH BUDAYA YANG DILUPAI

pandangan dari sudut kiri...


dari kanan pulak....


He3 ok tak? sebenarnya banyak lagi aku nak crite kat korang semua..tapi apakan daya? banyak sangat!!! tapi bagi aku la...kita sebagai Muslim...eloknya kita semua pi lawat muzium ni...bagus untuk kita tau serba serbi tentang kronologi Islam di dunia ni!!! oh ye..untuk tahu maklumat lebih lanjut tentang muzium ni... sila klik Muzium Kesenian Islam di sini..


p.s : sejarah apa yang kita nak bawa untuk Islam???

0 comments: