Daftar Tetamu Kehormat

Monday, November 1, 2010

Tip Membuat Keputusan...


Pernah tak kita jadi blur, bingung, dalam membuat pilihan??? mesti pernah punya, jangan tipu la... hatta, nak makan kat kedai pun kita kene wat pilihan menunya... pi shoping baju pun...entah berapa kali masuk fitting room...betul tak???

Sesungguhnya hidup kita ni adalah sebuah jalan...di kiri dan kanan ada saja onak durinya, banyak cabaran la orang kata. ada yang mengundang luka, ada yang nak kita sentiasa dalam tahap kesedaran tinggi, serta juga sentiasa mampu kawal diri.

Sedaqlah! kontrollah! hidup ini sentiasa tuntut kita wat pilihan. pilihlah jalan yang beri bahagia di dunia dan akhirat. jauhkan diri dari pilihan yang kabur, mencari sedap hanya sat je, tapi last2 derita selama-lamanya. jangan la banyak bagi alasan kerana makin banyak kita bagi alasan, makin hilang rahmat dan bantuan daripada Tuhan...

okey..kat bawah ni ada beberapa petua yang cukup praktikal la untuk kita semua amal bila nak wat pilihan.


Pertama : Solat Istikharah

Solat Istikharah ini memang patut jadi prioriti kita sebagai Muslim dalam bila wat keputusan. tak semua perkara yang kita nak adalah yang terbaik untuk kita dan tak semua perkara yang kita tak suka bawa mudarat. hanya Allah saja yang tahu apa yang terbaik untuk kita.

Firman Allah s.w.t, Surah al-Baqarah 2:216 yang bermaksud : "Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka pada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."


Kedua : Musyawarah

Musyawarah, syura, bermesyuarat atau diskusi amat penting. satu akal yang bersuara wat keputusan sama sekali tak sama dengan suara majoriti atau akal yang kurang ilmu dan pengalaman tak dapat wat keputusan sematang mereka yang yang berilmu dan mempunyai pengalaman hidup yang banyak. oleh sebab itu, mintalah pendapat orang soleh, ilmuwan atau mereka yang lebir berumur daripada kita seperti ibu bapa dalam membantu kita wat keputusan.


Ketiga : Dengar Kata Hati

Hati pun leh main peranan juga bila wat keputusan. tetapi perlulah bersyarat. bukan sembarangan hati yang kita leh dengar kehendaknya. hanya hati yang cintakan Allah dan Rasul ja yang layak dipertimbangkan. oleh sebab itu, dengarlah kata hati selepas solat terutamanya selepas solat fardhu, solat taubat atau solat istikharah serta ketika sedang berpuasa.





sumber : Solusi isu no.22, m/s 27



p.s : erm..penah dengar tak sajak 'The Road Has Not Taken'??

0 comments: