Daftar Tetamu Kehormat

Monday, November 1, 2010

Resveratrol Untuk Hidup Lebih Lama???


RESVERATROL, sejenis ramuan yang dijumpai dalam tumbuhan perubatan yang dikenali sebagai Polygonum cuspidatum (pokok Knotweed Jepun) boleh melanjutkan usia ragi sehingga 60 peratus, cacing 15 peratus, lalat buah 29 peratus dan tikus 31 peratus.

Kajian baru-baru ini juga menunjukkan Resveratrol mempunyai manfaat kesihatan berganda yang dapat membantu mengurangkan risiko beberapa jenis penyakit degeneratif (sakit kerana penuaan). Mengambil Resveratrol mungkin akan membantu anda hidup lebih lama dan lebih sihat. Sebagai maklumat tambahan, Resveratrol juga terdapat dalam wain merah.

Pada awal tahun 2006, para penyelidik Itali mendapati Resveratrol boleh melanjutkan jangka hayat ikan turquoise killfish sebanyak 50 peratus. Ikan Killfish hanya mampu hidup selama tiga bulan sahaja dalam peliharaan. Hasil kajian ini menunjukkan dengan menambahkan Resveratrol ke dalam diet harian ikan ini akan memanjangkan jangka hayatnya. Kajian terhadap ikan ini adalah amat menarik dan berguna kerana ikan, sebagai sejenis vertebrat, menduduki tangga yang jauh lebih atas berbanding ragi, cacing dan lalat buah dari segi perkembangan evolusi. Kajian ini juga menunjukkan Resveratrol memperlahankan perkembangan otot-otot ikan dan masalah memori ketika usianya meningkat.

RESVERATROL: AGEN ANTI KANSER

Penyakit kanser barangkali merupakan satu bidang yang paling dinamik dari segi penyelidikan ke atas Resveratrol. Resveratrol merupakan ubatan semula jadi pertama kerana bukti menunjukkan ia dapat menyekat ataupun menghentikan sama sekali beberapa peringkat penyakit kanser. Resveratrol telah dibuktikan dapat menentang penyakit kanser in vitro di semua ketiga-tiga peringkatnya iaitu permulaan, penggalakan dan kemaraan. Resveratrol bukan sahaja mencegah kanser, ia juga kini disyorkan sebagai rawatan tambahan. Institut Kesihatan Nasional (NIH, USA) kini sedang menganjurkan satu ujian klinikal untuk menyiasat keupayaan Resveratrol untuk menentang kanser usus besar.

Resveratrol baik untuk jantung dan saluran darah

Resveratrol didapati boleh membawa beberapa kesan potensi untuk melindungi jantung, termasuk:

* Peningkatan paras lipoprotein berkepadatan tinggi (HDL) ataupun kolesterol baik yang melindungi daripada penyakit jantung.

* Mencegah lipoprotein berkepadatan rendah (LDL) atau kolesterol jahat daripada dioksidasikan oleh radikal bebas, kerana LDL yang dioksidasikan itulah yang membentuk plak-plak yang akan menyebabkan aterosklerosis ataupun pengerasan dan penebalan arteri-arteri.

* Menyekat penggumpalan platelet kerana Resveratrol mencegah sel-sel darah daripada melekat kepada satu sama lain dengan itu membentuk gumpalan. Gumpalan ini akan menyumbatkan saluran kecil pada jantung, dengan itu menyebabkan serangan jantung, ataupun jika tersumbat dalam saluran-saluran otak akan menyebabkan serangan angin ahmar.

* Menggalakkan vasodilatasi dengan meningkatkan pengeluaran Nitrik Oksida yang membolehkan saluran darah itu mengendur, dengan itu menghasilkan peningkatan aliran darah.

PENCEGAHAN PENYAKIT ALZHEIMER

Kajian juga menunjukkan Resveratrol mungkin dapat membantu mencegah atau meringankan penyakit Alzheimer. Salah satu ciri penyakit Alzheimer ialah pengumpulan plak di dalam otak. Plak ini terjadi disebabkan oleh apa yang dikenali sebagai “amyloid-beta peptides.”

Satu kajian makmal menunjukkan dengan memasukkan Resveratrol ke dalam sel-sel akan mengurangkan perembesannya dan juga menurunkan jumlah amyloid-beta peptides di peringkat sel. Resveratrol tidak menyekat pengeluaran amyloid-beta, tetapi sebaliknya menggalakkan kehancurannya dalam sel-sel. Meskipun masih di peringkat awal, namun penemuan ini menyarankan bahawa mungkin wujud peranan potensi bagi Resveratrol untuk menentang pengumpulan plak amyloid-beta dalam otak para penghidap penyakit Alzheimer.

RESVERATROL: MANFAAT-MANFAAT LAIN

Kajian menunjukkan Resveratrol mempunyai banyak ciri-ciri kesihatan bermanfaat yang lain seperti:

* Antioksidan yang mujarab – menentang radikal bebas yang merosakkan

* Agen anti radang

* Mengurangkan gejala-gejala menopaus – perubahan perasaan, simbahan panas dan lain-lain

* Mengurangkan risiko menghidapi penyakit kencing manis.

FORMULA RESVERATROL

Jika anda ingin mencari suplemen Resveratrol, carilah suplemen Resveratrol yang mengandungi ramuan tambahan Quercetin untuk memanjangkan masa tindakan perlindungan Resveratrol dalam badan kita dan untuk meningkatkan lagi penyerapan Resveratrol.

Satu lagi kelebihan daripada tambahan Quercetin dalam formula ini ialah Quercetin juga mempunyai beberapa ciri manfaat kesihatan yang sama seperti Resveratrol, iaitu anti radang dan antioksidan.

JANGAN TERLALU BERGANTUNG RESVERATROL

Mengikut para penyelidik yang membuat penyelidikan ke atas Resveratrol, seseorang itu seharusnya tidak terlampau mengharapkan kepada suplemen ini untuk meningkatkan jangka hayat mereka sehingga enam kali ganda seperti yang dialami oleh cacing, ataupun 31 peratus sebagai dalam kes tikus. Walaubagaimanapun, adalah tidak keterlaluan bagi seseorang yang mula mengambil suplemen Resveratrol pada usia 50 tahun untuk mengharapkan penambahan umur sekurang-kurangnya sebanyak 10 tahun lagi kepada jangka hayatnya dan pada masa yang sama, dapat menikmati kehidupan yang lebih sihat.

KEBAIKAN DARIPADA SUPLEMEN

Resveratrol ini ialah ia tidak mendatangkan apa-apa kesan sampingan buruk. Walaupun anda mungkin tidak dapat menambah 5, 10, atau 15 tahun kepada usia anda, meskipun kemungkinannya kecil, anda masih boleh mendapat manfaat daripada ciri-ciri Resveratrol yang telah terbukti keberkesanannya untuk mencegah begitu banyak masalah kesihatan.

Anda tidak perlu menunggu sehingga umur anda mencecah 50 tahun untuk menjadikan Resveratrol sebagai sebahagian daripada program suplemen harian anda. Anda sepatutnya memulakan pengambilan Resveratrol seawal usia 30 tahun untuk mengambil kesempatan daripada manfaat-manfaat kesihatan yang begitu banyak diperolehi daripada Resveratrol.


sumber :
ARKIB : 17/10/2010
http://www.utusan.com.my

1 comments:

Unknown said...[Reply to comment]

Best and true about RESVETROL...