Daftar Tetamu Kehormat

Wednesday, November 3, 2010

Emm..Wanginya...


he3 aku caya bahawa majoriti semua orang pakai minyak wangi kan =P so, post kali ni citer tentang WANGI!!!!!


Pewangi atau wangi-wangian besar manfaatnya bagi otak, hati dan seluruh anggota batin kita. keharumannya dapat hepikan hati dan senang kan jiwa kita. Wangian juga merupakan makanan, sedang kan roh itu adalah pemberi kekuatan jasad, dan kekuatan bertambaha dengan wangi-wangian.

Tenaga dalam tubuh kita boleh meningkat dan bertambah kerana minyak wangi ni bagi tenaga..ala..macam kita makan dan minum. hal ini mudah akal kita terima sebab bau wangi ni dapat bersihkan otak dan jantung serta setiap organ tubuh bahagian dalam.

Wangian ini juga dapat jadikan kita hebat. Rasulullah s.a.w mempunyai tubuh yang wangi dan segar secara semula jadi. wangian ini melebihi wangian yang wujud di dunia. walaupun begitu, Rasulullah s.a.w tetap juga memakai minyak wangi yang dipanggil sukkah, wangian yang cukup dikenali (tempat minyak wangi). wangian adalah salah satu daripada dua perkara yang paling disukai oleh Rasulullah s.a.w daripada perkara dunia.


Wangian yang Disukai Nabi

MAKRUH jika kita menolak pemberian wangian sebagaimana yang dijelaskan dalam Sahih al-Bukhari, bahawasanya Rasulullah s.a.w tak pernah menolak wangian.

Dalam Musnad al-Bazzar, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :
"Sesungguhnya Allah itu Maha Baik dan menyukai yang baik-baik. Maha Pembersih dan menyukai kebersihan. Maha Pemurah dan menyukai kedermawan. Maka bersihkanlah halaman rumah kamu. Janganlah menyerupai orang Yahudi, mereka mengumpulkan sampah2 di rumah mereka."

Sebuah hadis riwayat Ahmad daripada Abu Said al-Khudri, Rasulullah s.a.w pernah memuji haruman kesturi atau misk. Rasulullah s.a.w bersabda : "Sebaik-baik haruman (buat kamu) ialah misk (kesturi).


Faedah Memakai Wangian

1 Menyegarkan diri dan merangsang minda.

2 Memberi ketenangan dan ketenteraman jiwa.

3 Wangian sangat didukai Allah, para malaikat, para rasul dan orang soleh.

4 Menghindari daripada Syaitan sebab syaitan amat tak suka bau wangi melainkan bau busuk.

5 Wangian melambangkan kebaikan dan bau busuk lambang kepada kekejian.

6 Wangian adalah satu sifat syurga.


Hukum Fiqah Wangian 

Syarak melarang pompuan memaki wangian dan mengenakan perhiasan untuk semasa kuar rumah (termasuk pergi ke masjid), kerana dibimbangi boleh membangkitkan rangsangan laki dengan baunya, sekaligus boleh timbul pelbagai fitnah.

Sebagaimana hadis riwayat Abu Daud dan Ahmad, sabda Nabi s.a.w yang bermaksud : "Sesiapa dalam kalangan perempuan (pergi) ke masjid dan hendaklah mereka keluar dengan tidak memakai wangian."

Sebuah hadis riwayat Ibn Majah daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud : "Sesiapa dalam kalangan perempuan yang memakai minyak wangi kemudian keluar ke masjid, nescaya tidak diterima solatnya sehingga ia mandi terlebih dahulu (iaitu membersihkan daripada wangi-wangian tersebut."

Begitu juga hadis riwayat Ahmad, Al-Nasai', Abu Daud dan lain2 daripada Abu Musa r.a., Nabi s.a.w bersabda : "Mana-mana perempuan yang memakai wangian, kemudian ia keluar, lalu ia melewati satu kaum (orang banyak) supaya mereka mendapati (mencium), maka dia itu perempuan zina."

Walau bagaimanapun, apabila bersama suami, dianjurkan kepada isteri untuk berhias dan memakai haruman dan wangi-wangian sebab ia dapat mengeratkan keintiman hubungan suami isteri, menyerlah keanggunan dan keayuan isteri serta menambah kesukaan suami. hal ini dapat membahagiakan suami dan tenteramkan jiwanya. so, jika isteri memandang remeh perkara berhias dan berwangi2 ni, dibimbangi boleh retak rumahtangga.



Pakailah Wangian

Kita digalakkan pakai wangi2 khususnya bila hendak dirikan solat Jumaat atau bila nak p hadiri majlis.

Bagi laki, wangian hendaklah yang tak berwarna sama ada kat luar atau dalam rumah. bagi pompuan pula wangian hendaklah tersembunyi dan nyata warnanya.

Rasulullah s.a.w bersabda  yang bermaksud : "dari dunia kamu yang aku sukai ialah wanita dan minyak wangi, tetapi yang menjadi tambatan hatiku ialah solat."

Menurut Imam Syafi'i r.h.m., empat perkara yang menguatkan badan ialah makan daging, memakai haruman, kerap mandi dan berpakaian daripada kain kapas.

Wallahua'lam....


p.s : so, jangan lupa pakai minyak wangi tau!! kalau tak pakai, nanti bau macam2 he3 =P

0 comments: