Daftar Tetamu Kehormat

Sunday, December 12, 2010

Fakta kehidupan modern tidak lari dari penemuan-penemuan ilmuwan muslim. Projek 1001 kembali mengingatkan sejarah 1000 tahun warisan muslim yang di lupakan.


Ada sebuah lubang dalam ilmu pengetahuan manusia, melompat dari zaman Pembaharuan hingga ke zaman Yunani ujar Ketua Yayasan Sains, Teknologi dan Peradaban Profesor Salim al-Hassani pemimpin 1001 Penemuan. waktu ini Penemuan 1001 sedang pameran di Museum Sains London. Hassani mengharapkan pameran tersebut akan menegaskan kembali sumbangan peradaban non-barat, seperti kerajaan muslim yang suatu ketika pernah menguasai Spanyol dan Portugis, Italia selatan dan terbentang seluas daratan China.
Inilah penemuan muslim yang luar biasa dan membanggakan dunia:

1. Operasi Pembedah

Sekitar tahun 1000, seorang doktor Al Zahrawi menerbitkan 1500 halaman ensiklopedia berilustrasi tentang operasi bedah yang digunakan di Eropah sebagai rujukan perubatan selama lebih dari 500 tahun. Diantaranya banyak penemuan Zahrawi yang menggunakan larutan usus kucing menjadi benang jahitan, sebelum menangani operasi kedua untuk memindahkan jahitan pada luka. Dia juga yang dilaporkan melakukan operasi caesar dan menciptakan sepasang alat penyepit pembedahan.

2. Kopi


Waktu ini warga dunia minum sajian khas tersebut tetapi, kopi pertama kali dibuat di Yaman pada sekitar abad ke-9. Pada awalnya kopi membantu kaum sufi supaya terjaga untuk beribadah larut malam. Kemudian dibawa ke Kairo oleh sekumpulan pelajar yang kemudian kopi disukai oleh seluruh kerajaan. Pada abad ke-13 kopi menyeberangi ke Turki, tetapi pada abad ke-16 ketika kacang mulai direbus di Eropah kopi dibawa ke Italia oleh pedagang Venesia.

3. Mesin Terbang


Abbas ibn Firnas adalah orang pertama yang mencuba membuat pembinaan sebuah pesawat terbang dan menerbangkannya. Di abad ke-9 dia melakar sebuah peranti sayap dan secara khusus membentuk kostum burung. Dalam percubaannya yang terkenal di Cordoba Spanyol, Firnas terbang tinggi untuk beberapa saat sebelum kemudian jatuh ke tanah dan mematahkan tulang belakangnya. lakaran yang dibuatnya secara tidak terduga menjadi inspirasi untuk seniman Italia Leonardo da Vinci ratusan tahun kemudian.

4. Universiti


Pada tahun 859 seorang putri muda bernama Fatima al-Firhi mendirikan sebuah universiti pertama di Fez Maroko. Saudara perempuannya Miriam mendirikan masjid indah bersamaan menjadi masjid dan universiti al-Qarawiyyin dan terus beroperasi selama 1.200 tahun kemudian. Hassani mengatakan dia berharap orang akan ingat bahwa belajar adalah inti utama tradisi Islam dan cerita tentang al-Firhi bersaudara menginspirasi wanita muslim di mana pun di dunia.

5. Aljabar


Kata aljabar berasal dari kitab Matematikawan terkenal Persi abad ke-9 Kitab al-Jabr Wal-Mugabala, yang diterjemahkan ke dalam buku The Book of Reasoning and Balancing. Membangun akar sistem Yunani dan Hindu, aljabar adalah sistem penyatu untuk nombor rasional, nombor tidak rasional dan gelombang magnitud. Matematikawan lain Al-Khwarizmi juga yang pertama kali memperkenalkan konsep angka menjadi bilangan yang boleh menjadi kekuatan.

6. Optik


Banyak kemajuan penting pembelajaran optik datang dari dunia muslim, ujar Hassani. Diantara tahun 1.000 Ibn al-Haitham membuktikan bahawa manusia melihat objek dari refleksi cahaya dan masuk ke mata, mempedulikan teori Euclid dan Ptolemy bahawa cahaya dihasilkan dari dalam mata sendiri. Fizikiawan hebat muslim yang lain juga menemukan fenomena pengukuran kamera di mana dijelaskan bagaimana mata gambar dapat terlihat dengan Sambungan antara optik dan otak.

7. Musik

Pemuzik muslim memiliki kesan signifikan di Eropah. Di antaranya banyak instrumen yang wujud ke Eropa melalui timur tengah adalah lute dan rahab, nenek moyang biola. Musik modern juga dikatakan berasal dari alfabet Arab.


LUTE

8. Berus Gigi


Menurut Hassani, Nabi Muhammad SAW mempopularkan penggunaan berus gigi pertama kali pada tahun 600. Menggunakan ranting pohon Miswak, untuk membersihkan gigi dan menyegarkan nafas.kandungan Substansi di dalam Miswak juga digunakan dalam ubat gigi modern.

9. Engkol


Banyak dasar sistem automatif modern pertama kali berasal dari dunia muslim, termasuk pemutar yang menghubungkan sistem. Dengan menukarkan gerakan memutar kepada gerakan lurus, memutar memungkinankan objek berat terangkat lebih mudah. Teknologi tersebut ditemui oleh Al-jazari pada abad ke-12, kemudian digunakan dalam penggunaan sepeda hingga kini.

0 comments: