Loading...

Daftar Tetamu Kehormat

Friday, May 20, 2011

'Eh, kenapa sembah Kaabah???



Mengapa sembah Kaabah? Persoalan itu selalu terngiang-ngiang dalam benak fikiran Jacky.

Lalu dia pergi bertanyakan kepada seorang sahabatnya Ahmad.

Jacky: "Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?"


Ahmad: "Oh.. itu Kaabah atau nama lainnya Baitullah"


Jacky: "Baitullah tu apa?"


Ahmad: "Secara terjemahan mudah maknanya Rumah Allah"


Jacky: "Allah ada dalam tu?"


Ahmad: "Tak.."


Jacky: "Jadi, kenapa sembah bangunan tu kalau Allah tak ada dalam tu?"


Ahmad: "Yang saya sembah bukannya bangunan tu.."


Jacky: "Kamu sembah apa?"


Ahmad: "Saya sembah Allah swt"


Jacky: "Jadi, kenapa sembah bangunan tu?"


Ahmad: "Saya menghadap sahaja ke arah Kaabah tetapi saya tak sembah Kaabah.."


Jacky: "Bukankah kamu sujud ke arah Kaabah, maknanya kamu sembah Kaabah la.."


Ahmad: "Kamu pernah tgk perlawanan bola dalam TV?"


Jacky: "Pernah.. selalu.."


Ahmad: "Kamu tengok tv ke tengok perlawanan bola?"


Jacky: "Tengok perlawanan bola la.."


Ahmad: "Di mana?"


Jacky: "Dalam tv la.."


Ahmad: "Cuba buka tv tu, tengok di dalamnya ada stadium dan perlawanan bola ke tak.."


Jacky: "Memanglah tak ada.. tapi itukan gambarnya ada.."


Ahmad: "Bukalah dalam tv, tengok ada ke tak gambar perlawanan bola dalam tu.."


Jacky: "So..?"


Ahmad: "Maknanya kamu tengok tv, bukan perlawanan bola.. betul tak?"


Jacky: "Tak.. aku tengok perlawanan bola la melaui tv tu.."


Ahmad: "Peliknya.."


Jacky: "Sebab apa pulak pelik?"


Ahmad: "Ye la, kau cakap tengok perlawanan bola, sedangkan aku tengok dalam tv tu tak ada apa-apa.. yg ada hanya wayar je berselirat.."


Jacky: "Memanglah dalam tv tu ada banyak wayar, tapi tv tu menayangkan gambar-gambar perlawanan bola dalamnya.."


Ahmad: "Hurm.. jadi tak peliklah ni..?"


Jacky: "Ya.. tak pelik.."


Ahmad: "Jadi tak pelik jugalah aku sujud ke arah Kaabah untuk menyembah Allah swt.. walau pun dalam Kaabah tak ada Allah.."


Jacky: "Erk.. kau betul.."

maka terjawablah persoalan Jacky selama ini.



dipetik dari sebuah article di facebook.

p.s: sbgi muslim, kta kne bersedia utk m'jwb soaln2 mcm dialog di ats...renung2 kn...

0 comments: