Loading...

Daftar Tetamu Kehormat

Saturday, March 19, 2011

Pengalaman anda @ pengalaman orang lain



Belajar dari pengalaman ialah suatu pengajaran yang paling efektif dan simple untuk di hayati . Kita selalu dengar ayat ni “experience is the best teacher”. Belajar dari pengalaman sendiri atau pengalaman orang lain? Mana satu pilihan anda?. Bagi saya belajar dari pengalaman orang adalah lebih efectif kerana kita tidak perlu melalui pengalaman itu sendiri sekiranya pengalaman itu menensionkn or menyakitkn or bukannya pengalaman bermakna. Saya bercakap di sini bukanlah mengenai pengalaman keluar ngn awek or pengalaman-pengalamn manis dan fantasi tetapi pengalaman hidup yg akan mengajar kita berfikiran lebih matang.

Belajar dari pengalaman orang lain buknnya senang kerana kita perlu betul2 muhasabah dan sentiasa mengingtkn diri kita akan pengalaman tersebut sebagai contoh kemalangan di jalan raya. Kita dapat tengok kebanyakkan pembonceng moto dan pemandu kereta suka membawa laju walaupun dalam keadaan jalan yg agak sibuk. Adakah kita tggu berlakunya kemalangan terlebih dahulu sebelum kita berfikir semasa memandu??. Macam mana kalau kemalangan itu berlaku ke atas diri kita,adakah kita sempat untuk mengelakkannya?bagaimana jika kita mnyebabkan kematian orng lain?adakah baru ketika itu kita akan insaf. Sebab itulah sy mnyatakn lau kita belajar dari pengalaman orang lain sudah tentu kita akn sentiasa memandu dalam keadaan beringat and even if berlaku kemalangan pun kita tahu kita da cuba yg terbaik dalam kes ini.

Belajar dari pengalamn orang lain juga adalah perlu terutama dalam pelajaran. Kita dapat melihat sendiri bagaimana menjadi seorang yg Berjaya jika kita belajar dengn bersugguh-sungguh. Tak kan la kita nk gagal dahulu dan melalui hidup yg perit untuk betul2 mengetahui bahawa berjaya dlm pelajaran adalah pnting dalam laluan masa depan kita. Jika kita sentiasa belajar pngalamn sekeliling kita dpt berfikir dengn waras mana yg betul dan mana yg terbaik untuk diri kita.

Kadang kala manusia juga perlukan kesilapan dalam hidup supaya dpt matangkn diri tetapi buknlah kesilapn yg berterusan dan berkekalan yg akan merugikan kita satu hari nnt. Oleh itu sentiasalah belajar dari kesilapan or penglaman kita dan juga orng lain supaya kita menjadi insan yg berguna di dunia dan juga di akhirat…InsyaAllah..

0 comments: